maanantai 26. maaliskuuta 2012

Nesteitä ja jäinen tie

Loput Motox-öljyt koneeseen.
Sunnuntaina kävin perinteisesti insinööri-salilla Pirkkolassa Juhan kanssa. Parkkipaikalla avasimme Punton konepellin ja tarkastimme öljyn tason, josko se olisi jo tikussa: ei vieläkään. Lorotin loput Motoxit sylinterikannen syövereihin. Nyt sinne oli kaadettu noin 1,5 l siitä kun valoshow alkoi. Pitäisi riittää tai sitten on käynyt jo todella kuivana..

En tänään töihin lähtiessä tarkastanut öljyn määrä tikusta, koska parkkihallissa Puntoni on niin takakenossa, että lukema olisi kuitenkin väärä. No, töihin mennessä sattui kuitenkin jotain mainitsemisen arvoista kun Martinkyläntiellä edellä ajava auto jarrutti bussin tieltä ja sen pyörät menivätkin lukkoon. Oli pakkasta ja liukasta. Monin paikoin ajoratoja reunustavat lumivallit, joista sulaa vettä tielle. Viime yönä se oli päässyt jäätymään. Jarrutin perässä ja minullakin menivät renkaat lukkoon. Johan! Toivottavasti siinä tuli talven viimeiset liukastelut.

Huomasin edellisessä tapahtumassa taas kuinka huonot Puntoni talvirenkaat ovat. Niissä on kuviota, kyllä. Ja nastoja, kyllä. Mutta kumiseos on jo kovettunut – onhan se viime vuosituhannelta.

Mitään vaaratilannetta lukkojarruttelussa ei päässyt syntymään. Ja sehän onkin jarruttamisen tehokkain muoto, joten kaikki hyvin.

Duunista lähtiessäni unohdin taas tarkastaa öljyn. Sanomalan parkkipaikka on melko tasainen, joten siinä olisi varmaan saanut melko luotettavan lukeman. Toisen asian kuitenkin muistin, nimittiän jäähdytysnesteen. Sunnuntaina Juha oli Pirkkolan pihassa huomannut, että nesteen taso oli alle minimirajan.

Hain Konalan Motonetistä litran purkin punaista pakkasnestettä hintaan 4,9 €. Aloin kaataa nestettä Punton syövereihin heti parkkipaikalla, niin kuin kunnon Motonet-asiakkaan kuuluukin, kunnes huomasin, että nesteen taso oli jotain ihan muuta kuin Pirkkolassa eilen. Sehän oli täsmälleen maksimirajalla! Keskeytin kaato-operaation lyhyeen, mutta pari desiä kerkesin luruttaa paisuntasäiliöön ylimääräistä. Mistäköhän se pääsee pois jos neste paisuu liikaa.. Poksahtaakohan korkki, kuten Aku Ankassa konsanaan? No, se jääköön nähtäväksi. En jaksa sitä alkaa lappoamaan pois.

Kysymys toki herää, että miksi nesteen taso oli jotain ihan muuta eilen Pirkkolassa?

3 kommenttia:

  1. Täytyy korjata että lukkojarrutus ei ole jarrutuksen tehokkain muoto. Näin siksi että lepokitka on suurempi kuin liukukitka.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka

    Hassua että se nesteen pinta oli noussut...

    VastaaPoista
  2. Mahtavaa! Kiitos tästä :) Insinööriin voi aina luottaa..

    Mulla oli jäänyt jostain toi mieleen virheellisesti.. Eli varmaankin täydellä teholla suoritettu ABS-jarrutus olisi sitten tehokkain?

    Eli jos aivan yli-inhimillinen kone-tarzan polkisi Punton jarrua juuri siinä rajoilla, että se ei mene lukkoon, niin se olisi tehokkainta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Insinööri on ihmisen ystävä :) Teki ABSitkin.

      Joo, ABSit poljet pohjaan niin pitäis olla optimi jarrutus. Olettaen että ne siis olis lähellä sitä rajaa että onko lukossa vai ei. Kone-tarzan hoitaa.

      Olin joskus suorittamassa ajokortin toisen vaiheen osiota jääradalla ja siellä kyllä ABSit petti, latana menin muovitötsien päältä...et ei pidä liikaa luottaa kai niihinkään.

      Poista