Museoautolla säästät rahaa
Majaileeko autotallissasi autovanhus, joka ei vielä ole museoajoneuvorekisterissä? Kannattaa käyttää hetki aikaa ja tarkistaa, josko omasta ajokista olisi museoautoksi. Voit nimittäin säästää rahaa.
Ensinnäkin museoautot on vapautettu kokonaan ajoneuvoverosta. Tämä tarkoittaa vuosittain vähintään kymppien, ellei satasien säästöä.
Toiseksi, museoauton pakollinen katsastusväli on korkeintaan kaksi vuotta. Vuosimallin 1959, tai sitä vanhempien autojen tarvitsee vierailla katsastuskonttorilla jopa vain neljän vuoden välein. Jälleen säästö on vuosittaiseen katsastukseen verrattuna vähintään kymppejä ja parhaimmillaan satasia.
Kolmanneksi, museoautoon voi ottaa museoajoneuvovakuutuksen, joka on tuntuvasti tavallista liikennevakuutusta edullisempi. Tästä tosin seuraa rajoitus, että autolla ei saa huristella kuin 30 päivänä vuodessa.
Entäs sitten ne muut rajoitukset.. Pelkistä eduista saattoi tulla jo sellainen kuva, että uudella autolla ajamisessa ei enää olekaan mitään järkeä.
Päästäkseen museorekisteriin auton pitää toteuttaa haastava yhtälö: sen pitää olla vähintään 30 vuotta vanha, mutta hyväkuntoinen. Ruosteista koria ei sallita ja sisäverhoilunkin pitäisi olla moitteettomassa kunnossa. Ajoneuvoon ei ole myöskään saanut vuosien saatossa tehdä mitään muutostöitä elleivät ne ole liittyneet ajoturvallisuuden parantamiseen kuten turvavöiden lisäämiseen.
Päätöksen museoajoneuvoksi kelpuuttamisesta tekee viimekädessä katsastuskonttorin tarkastaja. Läpäistyn katsastuksen lisäksi ajoneuvolla tulee olla puoltava museoajoneuvolausunto suomalaiselta museoajoneuvojärjestöltä.
Vaikka hakuprosessi saattaa tuntua työläältä, ei museoajoneuvostatus ole pelkästään harvojen Rolls-Royce – kuskien etuoikeus. Museoajoneuvorekisterissä on tällä hetkellä jo noin 32 000 ajoneuvoa ja määrä kasvaa vuosittain parilla tuhannella.
Ei muuta kuin perintö-Corollalle kiiltävä vaha pintaan ja hakemus museoautoksi vetämään!
Lisätietoja: Trafi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti