lauantai 17. maaliskuuta 2012

Öljyensiapu

Tuttu sähköinsinööri, Jussi, kuuli Puntoni öljypuutteesta ja hän tarjoutui lahjoittamaan minulle pohjat nurkissa pyörineestä Bilteman moottoriöljypurkista. Taskulamppujen valossa lähdimme perjantai-iltana Voice of Finlandin mainostauolla parkkipaikalle availemaan Punton konepeltiä.

Jussi tiesi kertoa, että moottorin tulisi olla ainakin viisi minuuttia rauhoittunut ajon jälkeen, jotta öljytikku antaa järkevän lukeman öljyn määrästä. Siitä ei tässä tapauksessa ollut huolta, koska Punto oli ehtinyt rauhassa seistä duunireissun jäljilltä jo parikin tuntia. Tarkastin tikun, tietenkin oikeaoppisesti pyyhkäisten sen hihaan, eikun nenäliinaan, jotta öljyn määrästä saisi tarkan tuloksen. Tikku takaisin Punton uumeniin ja uudestaan ylös: se oli täysin kuiva.

Aloitimme akuutin öljynpuutteen hätäensiavun. Avasin sylinterikannessa olevan kumisen tulpan ja aloin kaatamaan öljyä moottoriblokin uumeniin. Purkin pohjalla öljyä oli noin puoli litraa ja se vetäytyi verkkaiseen tahtiin reiästä sisään.

Sitten tarkastimme öljytikun uudemman kerran. Tikku säilyi edelleen täysin puhtaana ja kuivana.

Ehkä öljyn lisäämisen jälkeen pätee sama sääntö kuin ajonkin jälkeen, että odota viisi minuuttia ja tarkasta vasta sitten. Emme tosin jaksaneet kärvistellä pimeällä parkkipaikalla pidempään, vaan lähdimme takaisin sisälle. Öljyä ehkä olisi riittävästi jahka se asettuisi, ehkä ei. Dinosaurusnestettä ei kuitenkaan ollut yhtään enempää sillä hetkellä saatavilla, joten asiaa ei auttanut jäädä ihmettelemään, vaikka tikku ei vielä olisikaan kostunut.

No joo, myönnettäköön, että aika laiskaa touhua, etten vielä eilenkaan jaksanut tarkistaa öljytikkua kun lähdimme Marjon kanssa Puntolla videovuokraamoon. Toisaalta tiesin keinon selvittää öljyn riittävän määrän ihan ajon aikana. Kun palasimme Variston Filkkarilta, ajoimme Raappavuorentien diskovalo-osuuden kautta. Puoli litraa öljyä nähtävästi riitti, koska öljyvalo ei syttynyt S-mutkassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti