perjantai 23. maaliskuuta 2012

Kevättalvi meni jo

Keskustelin perjantaina tutun Kawasaki-miehen, joka myös Audi-miehenä tunnetaan, kanssa moottoripyörien herättämisestä ajokuntoon. Hetken mietin, että mitä hittoa, ei kai se talvi ihan vielä loppunut?

Perustelin Audi-miehelle, joka myös Jannena tunnetaan, miksi prätkää ei vielä kannattaisi hakea. Ensinnäkin on lunta ja jäätä. Sitten on hiekkaa ja kuoppia. Ja kylmä. No eihän ole, sanoi Janne.

Kävin työpäivän aikana pihalla hakemassa Puntosta siellä kuivuneet salikamat. Tajusin, että eihän enää olekaan talvi. Tai ei ainakaan tuntunut siltä. Aurinko paistoi ja pihalla tarkeni hyvin hupparissa. Ja joku ajoi mopolla Sanomalan ohi.

Okei, myönnettäköön. Kyllä ulkona oli ihan moottoripyöräilykeli, mutta ei hyvä sellainen. Autoilijan ei tarvitse välittää irtohiekasta, talven tuomista lautasen kokoisista kraatereista keskellä ajorataa, satunnaisista jäisistä kohdista tai ajoviimasta. Autoilija on suojassa ja lämpimässä. Korkeintaan tapahtuu hetkellinen pidonmenetys, mutta se ei johda tieltä suistumiseen. Moottoripyöräilijälle edellä mainitut hasardit ovat vakavia riskitekijöitä.

Pohdittuani hetken kevään nopeaa tuloa tajusin, että ei se kevät sen nopeammin ole tullut kuin aikaisemminkaan. Minä olen vain autoilijana ollut lumien sulamisen, ilmojen lämpenemisen ja luonnon heräämisen vauhdista tietämätön. Toki olen liikkunut päivittäin ulkona, mutta se on tapahtunut lähinnä Punton metallikuoren sisällä, jossa on radio ja lämmityslaite kaverina.

Lopputulemana en sitten tiedä kumpi on ollut parempi: autoilu vai autottomuus. Tänä kevättalvena olen säästänyt aikaa ja vaivaa, mutta toisaalta olen menettänyt hyötyulkoilua. Toisaalta olen jaksanut käydä duunin jälkeen salilla, koska autolla treenikassin kantaminen on niin vaivatonta. Ja yleinen pukeutuminen. Ei ole tarvinnut välittää tuleeko tihkua vai mitä ja jo pari viikkoa olen lähtenyt ilman pipoa liikkeelle.

Tulipahan tehtyä ja kokeiltua. Ehkä jos joskus luovun autosta ja lähden liikkumaan taas pelkästään julkisilla ja polkupyörällä osaan paremmin arvioida autoilun ja autottomuuden eroja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti