Noin viikko sitten selailin Huutonettiä ja etsin Puntoon uusia talvirenkaita. Lähinnä viihdytin itseäni töissä kun oli hiljaista. En kuitenkaan tänä talvena olisi ostamassa uusia kiekkoja, koska talvi alkaa olla jo ohi ja keksin vähille rahoilleni varmasti muutakin käyttöä. No, hintatasosta voin kertoa sen verran, että joku turkulainen jamppa myi erittäin hyväkuntoisen näköistä Punton talvirengassettiä hintaan 85 €.
Talvirenkaiden lisäksi törmäsin Huutonetissä myytävään Moottori-lehden irtonumeroon 10/1993. Siinä oli arvio uudesta Fiatin mallista - Puntosta. Lehti maksoi 1,5 euroa ja innostuin tilaamaan sen kotiin. Lehti kolahti eilen postiluukusta ja selailin sen tänään aamukahvin särpimenä läpi.
Itse Punto-juttu ei ollut läheskään niin mielenkiintoinen kuin vähän aikaa sitten käsiini saama vastaava juttu Tekniikan Maailmassa. No, annettakoon tämä Moottorille ja jutun kirjoittaneelle Juha Partaselle anteeksi, sillä vuonna -93 Punto ei ollut edes rantautunut Suomeen, jolloin kovin kattavaa jutta autosta on vähän vaikeaa kirjoittaa. Palaan tähän vaikka myöhemmin jos jaksan.
Punto-juttua melkein mielenkiintoisempaa oli Moottori-lehden vinkit taloudelliseen talviautoiluun. Lehti oli lokakuun numero, eli kylmä ja pitkä talvi 93-94 oli suomalaisilla autoilijoilla vasta edessä..
Jutussa esiteltiin talviautoilijan taloudellisen ajon kymmenen kohdan muistilista. Katsotaanpas kuinka hyvin olen osannut noudattaa sitä kuluneella autoilurupeamallani:
1. Käytä lohkolämmitintä jo nollakelillä.
Check. On tullut käytettyä aina kun siihen on ollut mahdollisuus. Duuniparkissa on onneksi tolpat ja eilenkin narutin Puntoni siihen vaikka oli nollakeli. Kotona tosin en pääse aina halliin tolpan päähän kun vuorottelemme paikasta Marjon Corollan kanssa.
2. Poista kaikki ylimääräinen paino tavaratilasta.
Osittain check. On siellä yksi turha pahvilaatikko ja pari Tuulilasi-lehteä, jotka sain tutulta Audi-mieheltä, mutta ne eivät paljoa paina.
3. Älä pidä suksitelinettä tai boxia katolla turhaan.
Jep. En.
4. Tee talvihuolto ajoissa.
Joo, on tehty. Paitsi tässäkin Moottori-lehti sortuu vähän epämääräisyyksiin, koska tollo ei välttämättä tiedä mitä talvihuolto tarkoittaa.
5. Varmista, että moottorin säädöt ovat kohdallaan.
En osaa sanoa. Tällä ehkä viitataan ei-ruisku -koneisiin, jolloin tyhjäkäynti voisi olla pielessä.
6. Vaihda ilmanpuhdistin.
Check. Tämä tosin ollut kunnossa vasta viikon..
7. Varmista, voitko käyttää edullisinta 95E-bensiiniä.
Heh heh. No en voi. Hauska juttu sinänsä, että tämä kuulostaa kovin ajankohtaiselta ollakseen melkein 20 vuotta vanha lista.
8. Tarkista rengaspaineet.
Hmm.. varmaan pitäisi nyt uudestaan katsoa. Tämän tein syksyllä renkaidenvaihdon yhteydessä. Tähän Moottori olisi tosin voinut vielä kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää juuri talvella.
9. Kevennä kaasujalkaa.
Tämän voisi aina muistaa. En ole tätä noudattanut nyt kun tulpat on vaihdettu. Punto hyrrää niin iloisesti, että olen kiihdytellyt sillä ihan reippaasti ja kuulostellut käyntiääniä.
10. Pyri ajamaan taloudellisimmalla nopeusalueella.
Tä? Tämä onkin helpommin sanottu kuin tehty. Veikkaan, että taloudellisin nopeusalue on täysin ajoneuvokohtainen ja en viitsi lähteä Puntolla tuulitunneliin ja muihin testeihin sitä selvittämään. Varmaan tällä tarkoitetaan sitä, että ei ajeta liian kovaa, mutta mitä se sitten on, jää arvailujen varaan. Luulisin, että Puntoni taloudellisin nopeus pyörii jossain 80 km/h tietämillä ja vitosvaihteella, mutta noudatapa nyt sitten kaupunkiajossa tätä. Tai motarilla jossa on 120 km/h rajoitus.
No, tällaista tänään.
Nyt on jo maaliskuu ja kohta se talvi loppuu ihan oikeasti.
Miten käy Talviautoilijan päiväkirjan kun talvi loppuu?
VastaaPoistaNo.. se varmaan loppuu. On sitä varmaan kiva jotain kirjoitella, mutta voi olla, että siirryn sitten sanailemaan prätkäkauden alun tuntemuksista. Ehkä ne voisi yhdistää. Autoilun ja prätkäilyn siis samaan blogiin. En kuitenkaan Puntoa ole just myymässä, koska syksyllä sitä sateensuojaa kaipaa taas.
Poista