torstai 15. maaliskuuta 2012

Valoshow

Ajelin töistä kotiin vaihteeksi Raappavuorentien kautta. Reittini vaihtelee vähän ajokelin ja fiiliksen mukaan. Toinen vaihtoehto kotimatkalle olisi reitti Vihdintien kautta.

Raappavuorentien ja Martinlaaksontien risteyksessä on jännä 90 asteen mutka-mäki -yhdistelmä, jonka pystyy ajamaan melko lujaa Myyrmäkeen päin mentäessä. Toiseen suuntaan risteys ei ole läheskään niin vauhdikas, koska siinä joutuu väistämään risteävää liikennettä ja siksi en juuri koskaan käytäkään Raappavuorentien reittiä töihin mennessä.

Eli mutkan pystyy ajamaan reippaalla vauhdilla, jopa Puntolla ja niin myös tänään tein. Mutkan apexissa (erään Audi-kuskin lempisana) Puntoni kojelaudassa vilkahti useamman eri värisen merkkivalon diskoesitys.

Ensinnäkin päällä olivat tietty ajovalojen yhtäjaksoisesti palavat vihreät tuikut, niin kuin pitääkin. Sen lisäksi vilkkui vihreä vilkku, koska vilkutin oikealle. Sitten vilkahti keltainen bensavalo, pelkästään mutkassa, merkiksi siitä, että kohta pitää hakea lisää ajonestettä. Tähän asti kaikki oli ihan okei, enkä kertoisi tätä tarinaa jos valoesitys olisi jäänyt tähän.

Neljäs valo, joka vilkahti, ja tämäkin vain mutkassa, oli mottoriöljyn punainen varoitusvalo. Hetkeksi huolestuin, mutta rauhoituin kun valo sammui heti mutkan jälkeen.

Ne jotka ovat ajaneet Raappavuorentietä etelään ehkä muistavat, että ensimmäisen jyrkän ysikymppisen jälkeen tie tekee toisen jyrkän koukkauksen. Kokonaisuus on kartalla väärinpäin olevan tyylitellyn S-kirjaimen muotoinen. Ja tässä jälkimmäisessä S:n kaarteessa öljyvalo vilkahti taas.

Ajattelin, että ajanko suoraan Motonettiin hakemaan purkillisen öljyä, mutta en sitten jaksanut pitkittää jo valmiiksi pitkää työpäivä-sali -komboa entisestään.

No, eipä tässä taas jäänyt paljoa veljenpojille tarinaa kerrottavaksi, mutta minulle öljyvalon vilkahtaminen merkitsi taas yhtä heinää lisää huoli-aasin selkään. Joko Härski Hartikainen oli tehnyt huonoa työtä öljynvaihdon kanssa tai sitten Puntoni vuosi tai poltti öljyä. Toisaalta en ole asiaa mistään nyt ehtinyt tarkistaa, että kuinka normaalia on, että Punto tirskuttaa öljyä siihen tahtiin, että sitä pitäisi 2 tkm välein olla lisäämässä.

Viikonloppuna on siis reissu edessä öljykauppaan. Joudun senkin asian opettelemaan ja selvittämään, että mitä öljyä Puntoon kuuluu laittaa ja paljonko purnukka maksaa. Palaan tähän(kin) myöhemmin..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti