maanantai 27. helmikuuta 2012

Tarina tulpista: tulpat

Kirkkonummelle saavuttuani aloin heti töihin. Haynesin kirjakin vaikutti selkokielisemmältä kun etenin kohta kohdalta ensin lukien ohjeen ja sen jälkeen suorittaen itse työn.

Jotta tulppiin pääsi käsiksi, piti ensin purkaa tieltä ilmansuodattimen kotelo. Se lähti irti muutamalla räikkäavaimen käännöksellä. Helppoa.

Sitten Haynes neuvoi puhdistamaan irtolian tulppien ja hmm.. HT leadien ympäriltä. Mikähän se on suomeksi.. Haynes-kirja on englanninkielinen ja en tiedä miksi kutsutaan sitä kumista letkua, joka tulpan päähän tökätään.

No, ei anneta sen häiritä. Tulppien ympäristö kannatti Haynesin mukaan puhdistaa irtoliasta sen vuoksi, että kun uusia tulppia asentaisi, voisi reikään putoilla ikäviä likakökkäreitä jos sellaisia olisi lähettyvillä.

Tässä vaiheessa isäni kävi autokatoksella pyörähtämässä ja, koska hän ei keksinyt toiminnastani huomautettavaa, uskalsin jatkaa operaatiota.

Nypin HT leadit, eli kumiletkut, irti tulpista. Ne lähtivät ihan vain vetämällä ja siitä kuului pieni "plop" kun letku irtosi tulpasta. Haynes ehdotti letkujen merkkaamista numeroilla, mutta Puntonipa oli jo asian edellä. Letkut oli kohteliaasti valmiiksi merkitty numeroilla 1-4. Numero yksi oli vasemmanpuoleisein tulppa. Aloitin irroittamisen siitä.

Käytin juuri äsken ostamaani tulppahylsyä tulpan irroittamiseen. Jatkovarsi ja nivel räikän päässä olivat tarpeen, sillä paikka oli hieman ahdas. Tulpan irroittaminen tapahtui loppujen lopuksi samalla tavoin kuin minkä tahansa mutterin avaaminen räikkäavaimella. Tulpat eivät olleet mitenkään erityisen jumissa.

Välillä autokatoksella kävivät pyörähtämässä isäni lisäksi veljeni Jussi ja naapurin Olli, mutta kellään ei vieläkään ollut älähtämistä siitä, että olisin ollut tekemässä jotain väärin vaikka kaksi kolmesta heistä insinöörismiehiä olikin.

Siinä minulla sitten oli neljä vanhaa Punton sytytystulppaa. Ne olivat likaiset, karstaiset ja vaihtelevan öljyiset. En lähde arvailemaan mikä niissä tarkalleen ottaen oli vikana, vaikka Haynes tarjosikin listan tulkintaohjeita tulpan värin, öljyisyyden ja karstaisuuden avulla tapahtuvaan analyysiin. Ne olivat vanhat ja epäkuntoiset ja sillä siisti. Niin. Nyt menin jo vähän asioiden edelle, mutta mikäs siinä. Pikakelataan siihen kun olin kiinnittänyt uudet tulpat, kasannut ilmansuotimen kotelon ja käynnistänyt auton: Punto kehräsi kuin Nasu-kissa ikään.

Kaikki kunnossa siis. Kotimatkalla Punto kiihtyi ja hurisi kuin uusi auto, eikä käyntihäiriöstä ollut tietoakaan.

5 kommenttia:

  1. http://wiki.answers.com/Q/What_is_an_h_t_lead

    Varmaan voitaneen suomentaa tulppien johdoiksi.

    VastaaPoista
  2. Niin ja onnea onnistuneesta korjausoperaatiosta!

    VastaaPoista
  3. Jep, kiitos. Jotenkin arvasin, että sen olisi voinut helposti kaivaa sen suomennoksen. Mutta en sit vaan jaksanut.

    VastaaPoista
  4. Korjauspyyntö: Tulppienvaihtoa seuranneet olivat käytännössä kaikki kolme insinöörismiehiä. Sillä heistä jolla FM-tutkinto, varmasti käytännön tulpanvaihtokokemus suurin. :)

    Ja hienoa että tulppienvaihto ratkaisi käyntiongelman! Itsekin entisenä Fiat-miehenä muistan että tällaiset ovat iloisia hetkiä autovanhuksen omistajalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottapotta. Mutta jätän itse tekstin jälkimoderoinnin sikseen, niin säilyy autenttisuus.

      Poista