lauantai 25. helmikuuta 2012

Tarina tulpista: oireilua

Puntooni ilmestyi alkuviikosta outo vika. Ensimmäisen kerran huomasin sen kun Punto maanantaina töihin lähtiessä ei kännistynytkään ensimmäisellä yrittämällä. Eikä ollut edes kovasti pakkasta. Pistin tapahtuman huolestuneena merkille, sillä Punto oli aina ennen startannut ekalla.

Sitten viikon kuluessa huomasin muutakin oireilua: moottori kävi epätasaisesti ja tuntui kuin se jättäisi osan iskuista väliin. Myöskin kiihdytyksissä moottori oli tehoton ja toimi viiveellä. Ajoittain meno tuntui samalta kuin olisi ajanut vanhalla automaattivaihteisella autolla, jossa kovassa kiihdytyksessä moottori odottelee ja huutaa hetken ennen kuin alkaa vetämään.

Oireista tuli mieleen myös kymmenen vuoden takainen reissu Jenkkeihin, missä ajoin Fordilla, josta meni jakopään hihna poikki kesken ajon. Tuolloin oli onni onnettomuudessa, että rikkoutuminen tapahtui vasta noin 1400 mailin Columbus - New York - Niagaran putoukset - Columbus reissun loppupuolella kun paluumatkaa oli jäljellä enää muutamia maileja. Ennen rikkoutumistaan oireilu oli Fordissa samankaltaista kuin Puntossani tällä viikolla.

Selailin netistä autowikiä ja etsin mahdollisia taudinkuvaan sopivia vikoja. Mahdollisia syitä löytyi useita, kuten tukkoinen ilmansuodatin, vialliset sytytystulpat ja väärin asennettu tai loppuun ajettu jakohihna. Eniten minua alkoi huolettamaan viimeisin, eli entä jos hartikainen olisi asentanut syksyllä jakohihnan jotenkin väärin ja se olisi nyt rikkomassa koko moottorin. Toisaalta mietin, että olisi se hihna varmaan oireillut jo heti asennuksen jälkeen eikä näin muutaman kuukauden viiveellä.

Tutustuin myös jälleen kerran Puntoni huoltohistoriaan. Havaitsin, että:
a) Hartikainen ei ollut vaihtanut ilmansuodatinta, eikä tulppia, koska se nyt vaan ei kuulunut tehtyyn 75 000 km huoltoon.
b) Puntooni oli tehty 30 tkm ja 45 tkm huollot merkinnällä "talvihuolto". Pahimmillaan tämä tarkoitti siis sitä Deltan valohoitoa, josta jo aikaisemmin kirjoitin.

Minulla ei siis ollut varmaa todistetta siitä, milloin tulpat ja ilmansuodatin viimeksi oli vaihdettu.

Tsekkailin netistä Motonetin hintoja ja totesin, että tulpat ja suodatin maksaisivat yhteensä vain parikymppiä. Päätin lähteä ratkomaan vikaa kyseisten osien vaihtamisen kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti