Käytin Punton Teboil Kaivokselan Autoasi huollossa.
Puntossa oli ostohetkellä mittarissa 80 500 km. Kaupassa mukaan saamani huoltokirja oli asiallisesti täytetty. Autoa oli käytetty Delta-autolla määräaikaishuolloissa melko tunnollisesti.
Kuitenkaan muutaman viime vuoden aikana Punto ei huollossa ollut vieraillut. Viimeisin huoltomerkintä oli vuodelta 2005. Mutta eipä sillä toisaalta oltu paljon ajettukaan. Viimeisen kuuden vuoden aikana edelliset omistajat olivat ajaneet autolla vain 15 000 km. Mutta huoltoväli, 15 000 km, oli siis nyt tullut täyteen.
Olin laskeskellut kauppahinnan hyväksyessäni, että joudun huoltamaan Punton pian. Edustan sitä koulukuntaa, joka uskoo öljynvaihtojen säännöllisyyden olevan hyvästä. Öljynvaihtoa ehkä enemmän minua askarrutti jakopäänhihna. Se oli huoltokirjan ja kuittien mukaan alkuperäinen, koska mitään merkintää vaihdosta ei löytynyt.
Punton alkuperäinen pyyntihinta oli 1000 € ja osittain välittömän huollon tarpeella tingin hinnan 700 euroon. Myyjä-Juha toisaalta hyväksyi tarjoukseni ilman vastatarjousta, joten ehkä silti tarjosin liikaa. Kaiken kaikkiaan kauppatilanne meni kuitenkin niin hyvin, että voin sanoa Juhalla tässä vaiheessa vain kiitos. Hän oli erittäin asiallinen ja kohtelias ja tämänhetkisen käsitykseni mukaan 100 % rehellinen. Minua ei siis harmita kauppahinta tai tänään syntynyt yli neljänsadan lasku. Jos kaikki menee hyvin, niin minulla on nyt edullisia kilometrejä edessä. Aion palauttaa Punton 15 000 km huoltorytmiin ja vienen sen huoltoon seuraavan kerran lukemassa 90 000 km. Tämä tapahtuu tosin vain silloin jos pidän autoa niinkin pitkään.
Mutta, palataanpa vielä tämän päivän huoltoon. Tällaiset varaosat löysivät tänään tiensä Punton syövereihin:
- jakohihna srj.
- vesipumppu Punto, Uno, Y10
- moniurahihna
- öljynsuod. Fiat, Peu, Lanc P3111
- Diamond 5W-30 -öljy, 3,4 l
- pakkasneste, punainen, 2,5 l
- jarruneste, 0,5 l
Lisäksi laskussa oli pientarvikelisä. En tiedä, mitä tämä piti sisällään. Yhteensä osista laskutettiin 243,75 €. Kuulostaa mielestäni kohtuulliselta tuosta määrästä tavaraa.
Työ maksoi tietenkin oman osansa. Laskuun oli eritelty huoltomies Seppo kolmeen kertaan. Hän teki 75 000 km huollon, joka haukkasi 1,3 tuntia. Jakohihnan ja vesipumpun vaihtoon aikaa on kulunut 1,45 tuntia ja jarrunesteen vaihtoon puoli tuntia. Sepon taksa tunnilta oli 75 euroa.
Koko lasku yhteensä oli 420,80 €. Koska kyseessä oli Teboil, sai huollosta K-plus -pisteitä. Plop plop.
Seposta täytyy sen verran kertoa, että hänestä tuli vahvasti mieleen Spede Pasasen esittämä Härski Hartikainen. Hän oli lyhytsanainen, haalaripukuinen ja ponihäntäinen perus huoltomies. Ei hän varsinaisesti töykeä ollut, mutta palvelusta siinä mielessä, mitä asiakaspalvelulla nykyään tarkoitetaan, ei voi Sepon yhteydessä puhua. Hän poltti pikkusikaria työskennellessään. En mainitse tätä seikkaa suinkaan paheksuakseni. Kunnon duunarin kuuluukin saada polttaa työskennellessään. Seppo on jäänne vanhalta hyvältä ajalta kun kaikki huoltoasemat huolsivat autoja. Nykyäänhän ne eräänkin mainoslauseen mukaan huoltavat lähinnä ihmisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti