Punto vietti yön autohallissa. Vuorottelemme Marjon auton kanssa hallipaikasta ja viime yönä oli Puntoni vuoro. Eli lämmityspistoke ja katto pään päällä.. Koska Punto oli hallin turvassa, uskalsin jättää sivuikkunat hieman raolleen, sillä Puntossa oli tapansa mukaan julmettu määrä kosteutta sisällä.
"Linjakkaan korin ilmanvaihto on puutteellinen, ja varsinkaan ilman poistuminen ei ole riittävän tehokasta, ellei avaa takasivuikkunoita." (TM 14/1994)
Jep, puutteellinen. Tiedetään. Kosteus on ollut riesana koko talven.
TM:n vinkistä poiketen en jättänyt kuitenkaan takasivuikkunoita auki, vaan päädyin hetken mielijohteesta kuskin ja apparin sivuikkunoihin, eli siis normaaleihin veivattaviin sivuikkunoihin. Takasivuikkunat eivät toimi veivillä. Niissä on jännä läppä-pulikka-systeemi, jollaiseen olen törmännyt aikaisemmin Nissan Micrassa. Nämä läppä-ikkunat olisivat olleet semminkin järkevä ratkaisu, koska veivattavat sivuikkunathan yön aikana sitten jäätyivät auki..
Ja TM:n jutussahan ei tarkoitettu varsinaisesti parkkihallissa seisottamista, vaan ikkunoiden raottamista ajon aikana, jota olinkin jo alkutalvesta harrastanut.
Aamulla oli siis vesipussille töitä. Aloitin operaation käynnistämällä Punton moottorin ja sisälämppärin, jotta auto saisi rauhassa lämmetä tyhjäkäynnillä sillä aikkaa kun lutrasin pussin kanssa. Tuli samalla todettua empiirisesti tehokas ilmankierto raollaan olevasta ikkunasta. Samalla kun painelin sivuikkunan reunoja kuumalla vesipussilla, tuuli otsaani Punton sisältä melko voimakas virtaus. Raollaan oleva ikkuna siis toimi tuuletuskanavana mahtavasti!
Vesipussi toimi jäätyneisiin ikkunoihin aivan niin hyvin kun olin odottanutkin. Sain molemmat ikkunat veivattua kiinni yhden painalluskierroksen jälkeen. Ja eikun rokki soimaan ja töihin!
Elta-radio on muuten toiminut moitteetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti