Hevosmiesten tietotoimistosta tänään kuultua:
- ranskalaisissa autoissa imusarja on moottorin etupuolella
- kovalla pakkasella imusarja voi jäätyä ja moottori oksentaa öljyt ulos, josta seuraa tulipalo
Miten tämä liittyy Puntoon? Sehän ei edes ole ranskalainen.
Minua alkoi kuitenkin kovasti kiinnostamaan moinen ongelma. Ja toisaalta huolestuttamaan. Tänään nimittäin uutisoitiin henkilöauton palaminen Itä-Helsingissä. Kyseessä oli ranskalainen auto. Ja toisaalta olen viime päivinä nähnyt liikenteessä Relluja, joiden etugrilliin on kiinnitetty pefletti ja olen ihmetellyt, miksi näin tehdään. Pitäisikö minunkin kiinnittää Puntooni pahvilaatikon kansi? Ja voisiko Punto syttyä palamaan, vaikka se ei olekaan ranskalainen?
Nyt on ollut kovaakin kovempi rapsakka pakkanen. Tänään töihin lähtiessä oli eniten pakkasta, missä olen Puntoa ikinä käynnistänyt: 24 astetta! Ja Punto lähti käyntiin ilman lohkolämmitintä. Vähän se murahti raskaasti, mutta käynnistyi kuitenkin.
Niin ja asiaan, eli auton syttymiseen ja palamiseen pakkasella. Äkkiseltään kuulostaa oudolta yhtälöltä, että kovalla pakkasella auto syttyykin tuleen!
Selvitin Punton tekniikkaa kotiin päästyäni Haynesin Punto -kirjasta. Moottori on Puntossani onneksi silläviisiin päin, että imu on takapuolella ja pako nokan puolella. Eli ranskalaisen auton syttymisongelmaa ei Puntossani pitäisi siis esiintyä. Enkä tarvinne pahviläystäkettä nokan koristeeksi.
Mutta syy, miksi saunapeflettiä joku nokalla pitää, on siinä, että pahvilla yritetään estää pakkasviiman liiallinen pääsy moottoritilaan ja etenkin imu-puolelle. Sitten jos sitä viimaa pääsee liiaksi, niin jotain jäätyy ja joku toinen juttu voi mennä rikki ja sitten jos öljyä tai bensaa roiskahtaa tulikuuman pakosarjan puolelle, niin fossiilinen polttoneste syttyykin palamaan väärässä paikassa. Ja tästä kaikesta seuraa sitten ikävä henkilöauton tulipalo.
Kuulostaa jännittävältä ja toivottavasti ymmärsin asian nyt hevosmiehiltä edes puoliksi oikein.
Niin, ja ihan Puntooni liittyen voin omakohtaisesti kertoa, että reistaillut iskari ei yli 20 asteen pakkasissa enää oireilekaan! Näissä pakkaslukemissa se on ilmeisesti niin totaalisen kohmeessa, että se ei jaksa edes kolista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti