torstai 10. marraskuuta 2011

Päästöt

- Siinä oli noi päästöt liian korkeat, sanoi Mervi ja ojensi tarkastuskortin ja Punton avaimen minulle.
- Päästöt?
- Niin.
- Mitä niille pitää tehdä, kysyin vilpittömän yllättyneenä?
- Pitää korjata, vastasi Mervi.

Minulla on nyt tarkastuskortti, jossa lukee Hylätty. Ensimmäisenä minulla heräsi mieleen kysymys, että miten päästöjä korjataan?

En ollut osannut odottaa moista tulosta. Punto oli päässyt katsastuksesta läpi syyskuussa kun myyjä-Juha oli käyttänyt auton katsastuksessa ennen myyntiä. Miksi käytin autoni sitten nyt kaksi kuukautta myöhemmin katsastuksessa vaikka se oli juuri katsastettu? Syytä tähän on minulta turhahko kysyä. Se liittyy suomalaiseen hassuun katsastussääntöön, että vuosikatsastus on sidottu tiettyyn kuukauteen oli edellisestä katsastuksesta kuinka vähän aikaa hyvänsä. Punto oli seisonut pitkään ja ohittanut tämän määräkuukautensa. Tässä käytännössä ei mielestäni ole mitään järkeä, mutta se on oikeastaan jo toinen juttu. Olin jo hyväksynyt tämän byrokraattisen kummallisuuden ja varannut siihen yhden piikin kärsivällisyyskammastani.

Byrokratiaa enemmän minua ihmetyttää se, että mitä Puntolleni on sitten tapahtunut kahdessa kuukaudessa, että se ei nyt päässyt läpi? Lisäselitteenä katsastuskortissa lukee:

"Hylätty: Ympäristöhaitat, Bensiinimoottorin pakokaasumittaus, HC-pitoisuus, joutokäynnillä, HC joutokäynnillä liian korkea"

Jep. Aika HC auto tuo Punto.

Oppirahojen maksua kait sitten tämäkin. Veikkaanpa, että syy hylsyyn oli tämä kaunis marraskuinen sää, jota edellisessä kirjoituksessa kuvailin. Kylmä kone. Enkö minä ikinä opi? Jo motskari-blogissani kirjoitin kylmästä koneesta, mutta en ollut ajatellut asian liittyvän Puntooni ja katsastukseen. Toisin kuin Kawasakissani, Puntossahan on ruiskukone. Kait se sitten on ruiskutellut sen verran bensiiniä kuin katsoo kylmällä ilmalla tarpeelliseksi. Ja tämähän on vain maallikon spekulointia. En edelleenkään ole insinööri.

Lopputulema kuitenkin on nyt se, että minulla on kuukausi aikaa laillisesti ajella Puntolla. Jostain pitää saada puhtaat päästöpaperit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti