lauantai 27. heinäkuuta 2013

Punto tirautti hätäpissat

Nesteen määrä parkkiruudussa huolestutti...
Yleensäkin kun näkee jotain nestetippoja auton alla, kannattaa olla ainakin kiinnostunut, mitä neste on. Hieman säikähdin kun näin Puntoni alla ison lammikon.

Oheinen valokuva sattui eteeni kun arkistoin kännykkäotoksia pöytäkoneelle. En tästä ehtinyt vielä blogissani mainitakaan. Vuoto sattui alkukesästä.

En jaarittele sen enempää ja paljastan, että neste oli melko harmitonta lasinpesunestettä. Mutta kyllä ehti käydä sydän kurkussa, että Puntosta olisi lauennut etusyylari. Lähinnä siksi säikähdin, että remppa olisi maksanut aikaa ja vaivaa jonkin verran. Vaikkakin etusyylari olisi tuhat kertaa helpompi vaihtaa kuin sisälämppärin kenno. Näin ainakin kuvittelen.

No, vuoto oli tullut viallisesta takaiskuventtiilistä konetilasta. Kun avasin konepellin, löysin märän letkun melko helposti. Nestettä tiputti venttiilin kohdalta säännöllisesti tipoittain. Koko säiliö ei varmaankaan olisi tullut tyhjäksi, vain letkun alimman kohdan tasalle, mutta oli litkua parkkiruudussa arviolta pari litraa.

Outo homma tuo. Kävin Motonetistä takaiskuventtiilin tilalle suoran putken. Lähinnä se käytössä vaikuttaa siten, että pumppua joutuu käyttämään vähän pidempään kuin, jos takaiskuventtiili vielä olisi paikallaan. Letku siis tyhjenee matkalla taakse jonkin verran kun sitä ei käytä. Mutta, summa summaarun, toimii hyvin ilman takaiskuakin.

Ei ollut siis tämän pahempi takaisku.

Eipä ole kilsoja muuten tullut paljoa. Ja jotenkin Puntoni on jaksanut hyvin tällä tankillisella, jonka olen tankannut huhtikuussa. Nyt trippimittarissa on 640 km ja vasta bensavalo vilkahti. Eihän tämä toki nykykoneille pärjää. Uudessa suosikkiautossani Ford Fiestassa kun kulutus heiluu jossain neljässä litrassa sadalla kilometrillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti