keskiviikko 28. elokuuta 2013

Elokuun lämpöä

Aamulämpö: alle kymmenen celsiusastetta.
Elokuu: jännä kuukausi. Eilen kun lähdin töihin, jälleen Kiloon, oli Puntossa lähes hyytävän kylmä. Okei, eihän lämpötila ollut mitään verrattuna oikeasti kylmään, mutta näin kesään tottuneelle autoilijalle/motoristille, tuntui alle kymmenen astetta tosi kalsalle.

Ei siinä tietenkään sen enempää draamaa ollut kuin, että lämppäri huutamaan täysille. Ja nythän se toimii.

Elokuun kontrasti autoilijalle on vaan niin dramaattinen, siksi tässä tarinoin. Kun iltapäivällä tulin autoon, oli Punton sisällä lämpöä viitisenkymmentä astetta. Punto oli nökötellyt kahdeksan tuntia kilolaisen teollisuushallin pihalla ja siinä oli tulos.
Iltapäivällä olikin vähän lämpimämpää.

Ja se ruuhka Kehällä. Siinä kohtaa kun liikenne pysähtyi täysin Leppävaaran kohdalla, oli ikävä prätkää. En ollut aamulla lähtenyt moottoripyörällä, koska ajohousut olivat märät pesukoneen jäljiltä. No, selvisin ruuhkasta lopulta melko helposti kun huitaisin seisovasta liikenteestä Perkkaan kautta Vermon ohi vanhalle Turuntielle.

On jännä huomata, miten jengillä pinna kiristyy ruuhkassa. En tiedä, oliko Mestarintunnelissa onnettomuus, vai miksi liikenne seisoi, mutta eipä siinä isoa virheliikettä vaadita kun hätäinen kaistanvaihto ja perässä lähellä hännystelijä aiheuttavat tilanteen.

Ruuhkassa seisomiseen liittyen vaihdoin Puntoon ilmansuotimen. Viimeksi olin vaihtanut sen helmikuussa 2012.


 
Uusi ja vanha ilmansuodatin.
On muuten outoa tuo, että huoltoliikkeiden mielestä ilmansuotimen vaihto ei ole kuulunut 75- tai 90-tonnin huoltoon. Jos en itse olisi vaihtoon ryhtynyt, niin Puntossa olisi vieläkin se sama karvainen suodin, mikä siinä oli ostohetkellä.

Tai ehkä ei voi yleistää, että huoltoliikkeet olisivat paskoja, mutta joku ajatuskatkos yleisessä käytetyn auton huollossa taitaa vaivata, jos niin perusasiaa kuin ilmansuodattimen kuntoa, ei tarkasteta.


Vanhassa oli likaa ja siitepölyä.
Ja miksi ilmansuodatin liittyy ruuhkassa seisomiseen, on se, että olin jo kesän aikana muutamaan otteeseen ihmetellyt, miksi Punto niin kovin hurisee kun sen parkkeeraa ajon jälkeen. Siis syylarin tuuletin jäi pyörimään. Ruuhkassa seisoessa eilen se vasta huutikin. Sehän on ihan normaalia kyllä, mutta ajattelin, että pyöriikö se vähän liian kauan ja usein. Tuttu autoinssi vinkkasi tähän, että olenhan vaihtanut ilmansuodattimen. No, nyt on vaihdettu. Täytyy tarkkailla tilannetta huriseeko vielä paljon.

Motonetissä oli muuten suotimen hinta noussut sitten viime näkemän. Helmikuussa 2012 se maksoi 6,9 euroa ja nyt: 8,9 euroa! Kreisiä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti