Lauantain Hesarissa oli jälleen mielenkiintoista asiaa käytetyn auton omistajalle: katsastustilastot. Harmi vaan, että tilastot ovat saksalaisen TÜV:n laatimia, eikä vertailua suomalaisten katsastuskonttorien tilastoihin ole tehty.
No, saa noista hyvä käsityksen silti. Eniten minua kiinnosti tietenkin, että missä kohtaa Puntoni suunnilleen keikkuu.
Tilastot käsittivät maksimissaan 10-11 -vuotiaat kiesit, eli Puntoni ei aivan yllä tuohon haarukkaan -99 -vuosimallillaan. Vuosituhannen vaihteen jälkeen valmistetut Puntot ovat omistamastani Puntosta pykälää uudempaa II-sarjaa, mutta eiköhän tuosta sijoituksesta saa ihan hyvän käsityksen auton laadusta.
No niin. Punto on sijalla... - rumpujen pärinää - 58! Keskimäärin 34,3 prosenttia oli katsastuksessa hylätty ja ajokilometrejä oli keskimäärin 107 000.
Listan ykkösenä vähiten vikaisena autona on tilastoja vääristävä Porsche 911 vain 11 prosentin hylsyprosentlla. Ensimmäinen oikea suuren yleisön auto listassa on Toyota Corolla, ja hylsyprosentti 18,1. Corollan jälkeen listasta löytyvät kaverit Yaris ja Avensis. Toyota porskuttaa kymmenvuotiaissa autoissa.
Mutta täytyypä sanoa, että kyllä vaimon Corollalla ajaminen on aina silloin tällöin ihan eri ajokokemus kuin Puntolla seikkailu. Onhan se pirun toimintavarma peli ja mitään niitä jänniä ongelmia, mitä minulla Puntoni kanssa on ollut, ei Corollan yhteydessä ole esiintynyt.
No niin, nyt olen aivan puolueellinen ja enhän edes maininnut mitä autoja oli sijoilla kaksi ja kolme. Mainitaan nyt: Toyota RAV4 ja Mercedes-Benz SLK. Onko joku eri mieltä, että nämä eivät ole suuren yleisön autoja kuten ei ole se ykkössijalla notkuva Porschekaan?
Ja viimeisenä listalta, sijalta 69, aika läheltä Puntoa, löytyy Fiat Bravo/Brava. Siistiä. Hallitsee Fiat sentään jotain tilastoja.
Tähän väliin kulunut iskulause: Fiat – siinä on kaikki viat.
Nähtäväksi jää kuinka käy Puntolleni katsastuksessa jahka saan siitä ensi viikolla iskarit kuntoon.
Jos et ole jo maksumuurin ympäröimä, niin Hesarin listaus löytyy täältä.
No, saa noista hyvä käsityksen silti. Eniten minua kiinnosti tietenkin, että missä kohtaa Puntoni suunnilleen keikkuu.
Tilastot käsittivät maksimissaan 10-11 -vuotiaat kiesit, eli Puntoni ei aivan yllä tuohon haarukkaan -99 -vuosimallillaan. Vuosituhannen vaihteen jälkeen valmistetut Puntot ovat omistamastani Puntosta pykälää uudempaa II-sarjaa, mutta eiköhän tuosta sijoituksesta saa ihan hyvän käsityksen auton laadusta.
No niin. Punto on sijalla... - rumpujen pärinää - 58! Keskimäärin 34,3 prosenttia oli katsastuksessa hylätty ja ajokilometrejä oli keskimäärin 107 000.
Listan ykkösenä vähiten vikaisena autona on tilastoja vääristävä Porsche 911 vain 11 prosentin hylsyprosentlla. Ensimmäinen oikea suuren yleisön auto listassa on Toyota Corolla, ja hylsyprosentti 18,1. Corollan jälkeen listasta löytyvät kaverit Yaris ja Avensis. Toyota porskuttaa kymmenvuotiaissa autoissa.
Mutta täytyypä sanoa, että kyllä vaimon Corollalla ajaminen on aina silloin tällöin ihan eri ajokokemus kuin Puntolla seikkailu. Onhan se pirun toimintavarma peli ja mitään niitä jänniä ongelmia, mitä minulla Puntoni kanssa on ollut, ei Corollan yhteydessä ole esiintynyt.
No niin, nyt olen aivan puolueellinen ja enhän edes maininnut mitä autoja oli sijoilla kaksi ja kolme. Mainitaan nyt: Toyota RAV4 ja Mercedes-Benz SLK. Onko joku eri mieltä, että nämä eivät ole suuren yleisön autoja kuten ei ole se ykkössijalla notkuva Porschekaan?
Ja viimeisenä listalta, sijalta 69, aika läheltä Puntoa, löytyy Fiat Bravo/Brava. Siistiä. Hallitsee Fiat sentään jotain tilastoja.
Tähän väliin kulunut iskulause: Fiat – siinä on kaikki viat.
Nähtäväksi jää kuinka käy Puntolleni katsastuksessa jahka saan siitä ensi viikolla iskarit kuntoon.
Jos et ole jo maksumuurin ympäröimä, niin Hesarin listaus löytyy täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti