maanantai 29. lokakuuta 2012

Mystisiä bensaputkia

Työhypoteesini oli väärä. Syyllinen ei ollut vuotava polttoainesuodin, vaikka se päällisin puolin huonokuntoinen olikin.

Lähdin aamulla Kirkkonummelle huoltohommiin Motonetin kautta. Varaosatiskiltä mukaan tarttui uusi polttoainesuodin hintaan 9,9 euroa.

Kirkkonummella jätin Punton vanhempieni parkkipaikalle lepäämään ja laitoin vuotokohdan alle palan Hesaria, jotta näkisin, tuleeko tippoja. Lähdin sitten 2. aamiaiselle niin kuin kunnon hobitin kuuluu.

Palatessani paikalle noin puolen tunnin kuluttua en havainnut paperilla merkkiäkään bensavuodosta.

Tunkkasin auton ylös ja irrotin oikean takarenkaan. Hyvässä päivänvalossa paikallistin vuotokohdan. Se oli kahden muoviputken liitoskohdassa. Vaikka tippoja ei vanhempieni parkkipaikalle syntynytkään, näkyi vuotokohta tummana alueena kuran keskellä. Vieno bensantuoksu vahvisti märän alueen nesteen laadun polttoaineeksi.

Vuotokohta. Haynes ei yksiselitteisesti kertonut, mikä putki oli kyseessä.
 Faijani kanssa pähkäilimme, että mitä vuodolle voisi tehdä. Kovin akuutti asia ei loppujen lopuksi ollut, sillä vuotoa esiintyi ilmeisesti vain silloin, kun bensaa mutkissa vähän loiskui tankissa. Haynes ei kuvannut tankin rakennetta niin tarkasti, että se olisi suoraan nimennyt putkea, mutta tulimme siihen tulokseen, että se oli jonkinlainen huohotinputki. Asiaa sekoitti se, että tankkiin meni myös takaiskuventtiilillä varustettu paluuputki moottorista, jota emme lainkaan visuaalisesti paikallistaneet. Sekoitimme aluksi paluuputken tähän vuotavaan letkuun, mutta tulimme siihen lopputulokseen, että putki ei voi olla se paluuputki, koska se kulkee jännästi rinnakkain tankkausputken kanssa, joka on tuo kuvassa näkyva paksumpi muoviputki.

Lisäksi samasta vyyhdistä löytyi vielä ylivuotoputki. Ja tietenkin se letku, joka kulki moottoriin ja, jonka välillä bensasuodin oli.

Muuta ratkaisua emme äkkiä keksineet kuin liitoskohdan putsaamisen ja letkuklemmarin vaihtamisen. Täytyy nyt tarkkailla, jatkuuko tiputtelu.

Itse bensasuotimen vaihto sujui ongelmitta. Onneksi vaihdoin sen nyt, koska suojakuori olisi muuten kohta itsestään tippunut tielle. Metallirinkula suotimen ja suojakuoren päällä oli hapertunut poikki ja kiinnitin uuden suojakuoren nippareilla.

Joo, ja vaihdoin talvirenkaat, kun kerran tunkki ja työhanskat olivat jo valmiiksi esillä.

2 kommenttia:

  1. Oliko siellä bensaputkessa painetta kun avasit?

    VastaaPoista
  2. No siellä moottoriin päin menevässä putkessa ei varsinaisesti ollut painetta, mutta sieltä kyl valui jonkin verran hukkaan. Suurin osa otettiin talteen bensakannuun.

    Siinä mystisessä putkessa, joka ehkä on pelkkä (?) huohotinputki, oli vähän painetta.

    VastaaPoista