Juuri kun pääsin sanomasta, ettei Puntossa ole mitään vikaa, niin vika ilmeni...
Käytiin eilen tauolla kamera-Santun kanssa duunipaikan parkkiksella katsomassa Puntoa. Puhuttiin hiomavahasta ja hiveltiin Punton kesällä suoristettua ovea. Santtu oli paria viikkoa aikaisemmin lainannut minulle vahaa, jolla yritin viimeistellä sivuoven maalipintaa. Siinä juttelimme ja huomasimme pienen lammikon Puntoni oikean takapyörän paikkeilla auton alla. Arvasin heti, mitä neste oli: bensaa.
Viime kesänä olin huomannut parkkipaikalla pienen läikän ja nuuhkaissut sitä lähempää. Polttoainetta se oli silloinkin. Olin tuolloin virheellisesti yhdistänyt sen ylivuotoon, koska olin juuri käynyt tankkaamassa säiliön piripintaan. Kyse ei kuitenkaan ollut ylivuodosta, mikä voisi tietyissä olosuhteissa siis olla ihan normaalia.
Heräilin tänään aikaisin ja otin aamukahvipöytään lukemiseksi Haynesin korjausoppaan. Sitten lähdin könyämään aamuauringon kanssa kylmälle asfaltille Punton alle.
Yön aikana mitään lammikkoa ei ollut syntynyt. Se on tietenkin hyvä asia. Polttoainetta ei tirahtele siis kuin hetkittäin.
Löysin kuitenkin mahdollisen vian. Tai oikeastaan se ei ole edes vika, vaan laiminlyönti huolto-ohjelmassa. Haynesin mukaan polttoainesuodatin pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein, ja suodatin, jonka löysin, vaikutti alkuperäiseltä. Syytänpä tästä vaikka Delta-autoa, joka on Puntoni huoltanut edellisen omistajan mandaatilla.
Polttoainesuotimen suojakuori oli paikallaan, mutta sitä paikallaan pitelevä rautalankaklipsi oli poikki ruostunut. Muovisen suojakuoren alla pilkisteli polttoainesuodatin. Se oli lehtevän ruosteinen ja en epäile, etteikö se olisi puhki. Eli jospa tiputtelu tulee polttoainesuotimen kohdalta, niin se selittäisi sen, miksi se tiputtaa pari tippaa ajon jälkeen. Pumppuhan ei toimi kuin silloin kun moottori on käynnissä, eli parkkipaikalla seistessä, ei suotimen läpi mitään polttoainetta kierrä.
Tsekkailin vähän Motonetistä, että paljonko kyseinen varaosa maksaisi. Hintahaarukka on noin 10-13 euroa. Ei paha lainkaan.
No tässä on taas hyvä esimerkki siitä, että kannataa piru vie hoitaa ne määräaikashuollot kunnolla. Pahimmassa tapauksessa tuollainen vika jättää tien päälle jos polttoaineen syöttö kokonaan katkeaa.
Harmi, että mikään varaosaliike ei ole sunnuntaisin auki ja joudun odottamaan filtterin ostoa huomiseen. Näytti melko helpolta tuo vaihto, että enköhän lähde itse sitä yrittämään.
Sitten jos tiputtelu ei lopu suotimen vaihdon jälkeen, niin en toisaalta keksi, että mitä teen seuraavaksi.
Käytiin eilen tauolla kamera-Santun kanssa duunipaikan parkkiksella katsomassa Puntoa. Puhuttiin hiomavahasta ja hiveltiin Punton kesällä suoristettua ovea. Santtu oli paria viikkoa aikaisemmin lainannut minulle vahaa, jolla yritin viimeistellä sivuoven maalipintaa. Siinä juttelimme ja huomasimme pienen lammikon Puntoni oikean takapyörän paikkeilla auton alla. Arvasin heti, mitä neste oli: bensaa.
Viime kesänä olin huomannut parkkipaikalla pienen läikän ja nuuhkaissut sitä lähempää. Polttoainetta se oli silloinkin. Olin tuolloin virheellisesti yhdistänyt sen ylivuotoon, koska olin juuri käynyt tankkaamassa säiliön piripintaan. Kyse ei kuitenkaan ollut ylivuodosta, mikä voisi tietyissä olosuhteissa siis olla ihan normaalia.
Heräilin tänään aikaisin ja otin aamukahvipöytään lukemiseksi Haynesin korjausoppaan. Sitten lähdin könyämään aamuauringon kanssa kylmälle asfaltille Punton alle.
Yön aikana mitään lammikkoa ei ollut syntynyt. Se on tietenkin hyvä asia. Polttoainetta ei tirahtele siis kuin hetkittäin.
Löysin kuitenkin mahdollisen vian. Tai oikeastaan se ei ole edes vika, vaan laiminlyönti huolto-ohjelmassa. Haynesin mukaan polttoainesuodatin pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein, ja suodatin, jonka löysin, vaikutti alkuperäiseltä. Syytänpä tästä vaikka Delta-autoa, joka on Puntoni huoltanut edellisen omistajan mandaatilla.
Polttoainesuotimen suojakuori oli paikallaan, mutta sitä paikallaan pitelevä rautalankaklipsi oli poikki ruostunut. Muovisen suojakuoren alla pilkisteli polttoainesuodatin. Se oli lehtevän ruosteinen ja en epäile, etteikö se olisi puhki. Eli jospa tiputtelu tulee polttoainesuotimen kohdalta, niin se selittäisi sen, miksi se tiputtaa pari tippaa ajon jälkeen. Pumppuhan ei toimi kuin silloin kun moottori on käynnissä, eli parkkipaikalla seistessä, ei suotimen läpi mitään polttoainetta kierrä.
Tsekkailin vähän Motonetistä, että paljonko kyseinen varaosa maksaisi. Hintahaarukka on noin 10-13 euroa. Ei paha lainkaan.
No tässä on taas hyvä esimerkki siitä, että kannataa piru vie hoitaa ne määräaikashuollot kunnolla. Pahimmassa tapauksessa tuollainen vika jättää tien päälle jos polttoaineen syöttö kokonaan katkeaa.
Harmi, että mikään varaosaliike ei ole sunnuntaisin auki ja joudun odottamaan filtterin ostoa huomiseen. Näytti melko helpolta tuo vaihto, että enköhän lähde itse sitä yrittämään.
Sitten jos tiputtelu ei lopu suotimen vaihdon jälkeen, niin en toisaalta keksi, että mitä teen seuraavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti