tiistai 3. huhtikuuta 2012

Pitoa löytyy

Aamulla herätessäni kuuden jälkeen, oli ulkolämpömittarissa noin neljä astetta pakkasta. Ja lunta satoi hiljalleen.. Edelleen ne kesärenkaat alla.

Se vika muuten säännöllisessä kasista neljään työrytmissä on, että tulee heräiltyä julmetun aikasin – ja ihan itsestään. Vaikka olisi sellainen päivä, kuten tänään, että olisin saanut nukkua vaikka kymmeneen, heräsin vähän kuuden jälkeen. No, mitä sitä nukkumaan jos ei muka väsytä..

Tavasin Hesarin etusivua aamukahvin lomassa: "Liikenneturva kehottaa autoilijoita vaihtamaan kesärenkaat takaisin talvirenkaisiin." Jep. No näin toki kannattaa virallisen tahon suositella, mutta en silti sännännyt tunkin varteen ja renkaiden vaihtoon.

Kymmenen aikaan, kun minun piti lähteä liikkeelle, oli lämpömittari kirinyt nollan lämpimämmälle puolelle. Maa oli valkoinen, mutta Vapaalantie näytti ikkunasta sulalta. Päätin polkupyöräilyn sijaan lähteä autolla liikkeelle.

Harjailin Punton päältä paksun lumikerroksen, joka oli ehtinyt jumahtaa siihen tiukasti kiinni. Ilmeisesti lumi oli alkanut jo kertaalleen sulaa ennenkuin sää yön aikana oli vetänyt reilusti pakkasen puolelle.

Ja sitten liikkeelle parkkipaikalta.

Vapaalantielle kääntyessäni kokeilin painaa kaasua vähän reippaammin, josko Punto olisi lähtenyt kesärenkailla sutimaan. Ei lähtenyt. Kiihtyi vain ihan nätisti. Sitten kokeilin jarruttaa vähän reippaammin, josko renkaat olisivat menneet lukkoon. Eivät menneet. Jaahans. Tie oli märkä, mutta täysin sula.

Selvisin retkelläni Kiloon ja sieltä takaisin erästä työasiaa hoitamaan ehjin nahoin ja vailla merkkiä siitä, että kesärenkailla meno olisi ollut mitenkään turvatonta.

MUTTA, tämä ei nyt tarkoita sitä, että höpsöttelisin tässä menemään, että kesärenkailla pärjää talvella ihan hyvin. Pointti on se, että kelit vaihtelevat ja jos tienpinta on sula, on se sula. Turhia riskejä ei kannata toki ottaa, enkä lähtisi ajelemaan illan viiletessä Tampereentien kolarisumaan kokeilemaan tuuriani.

Väitänkin, että talvirenkaiden ja nykyaikaisten autojen kanssa pääsee monella kuskilla kelin mukainen ajotapa unohtumaan. Auton sisällä on lämmintä ja pyyhkimillä voi huitoa pyryä tuulilasista pois ja alla on talvirenkaat, niin mitään ei voi sattua, kunnes.. Sitten saattaa tapahtua se, mitä tapahtui eilen Pirkanmaalla tai taannoin Lahden motarilla ihan tässä lähellä: kunnon ketjukolari.

Ja pointti oli.. Niin. En koe, että voin sanoa "soo soo, mitäs ajoitte niin kovaa" kaikille takatalven kolarjoijille. Onnettomuus on aina onnettomuus ja ikävä asia. Mutta mitään välineitä tai teknisiä laitteita on turha syyttää. Autoilijoiden pitäisi enemmän herätä ennakoimaan ja vaikka rohkeasti pysäyttää matkanteko seuraavalle huoltsikalle jos tuntuu, että näkyvyys on nolla tai, että renkaat eivät enää pidä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti