lauantai 7. huhtikuuta 2012

Loppulaskuja

Uskottava se on, että talvi loppuu. Vaikka viranomaiset suosittelivatkin talvirenkaiden käyttöä vielä pääsiäisen yli, on ensi viikolle luvattu reilusti lämpöasteita. Kohta viimeisetkin lumikasat sulavat parkkipaikkoja reunustamasta. Oikean kevään startattua, lopettelen tämän blogin.

Hommasin talviauton alunperin tarpeeseen. Tarpeen vauhdittajana oli mukavuudenhalu. Olin moottoripyöräilijänä saanut maistaa riippumattoman ja itsenäisen liikkumisen makeaa hedelmää ja nälkä kasvoi syödessä. Auton hankinta oli minulle luonnollinen jatke moottoripyöräilykauden päättyessä viime syksynä. Tarvitsin kulkupelin, jolla liikkua syksyn räntäsateilla ja lopulta talven ensimmäisillä pakkasilla.

Jos ajatellaan pelkästään taloudellisessa mielessä järkiperustein, niin kohdallani minkään moottoriajoneuvon omistaminen ja sillä liikkuminen julkisen liikenteen ja polkupyöräilyn sijaan, ei ole halvempaa. Tai ehkä mopolla liikkuminen olisi, mutta silläkään en ajaisi vuoden ympäri.

Pistän tähän alle listaa autoilun kuluista tähän saakka:

Fiat Punto: 700 €
Polttoaine (ajettu n. 4000 km): 495 €
Liikennevakuutus: 372 €
Ajoneuvovero: 97 €
Huoltoliikkeen lasku: 421 €

Tähän lisättynä kaikki vähänkin autoiluun liittyvät asiat moottoriöljystä parkkisakkoon, niin lopullinen summa puolen vuoden autoilusta on 2334 euroa. Tämä tekee 0,6 euroa per ajettu kilometri.

Puolessa vuodessa seutulippu pääkaupunkiseudulla olisi maksanut noin 500 euroa.

No, ei se ihan näin yksinkertaista ole, että olisin nyt menettänyt kankkulan kaivoon melkein pari tonnia. Vakuutus, vero ja katsastus ovat voimassa useiksi kuukausiksi eteenpäin ja jos Punto ei vaadi suuria remontteja, halpenee kilometritaksa mitä enemmän vain ajan. Lisäksi auto mahdollistaa reitteihin, joihin julkisilla en olisi kyennyt. Paljonkin.

Sen kummempaa ylevää lopputulemaa minulla ei ole tähän heittää. Ei harmita, että tuli ostettua ja tuskin olen autosta enää koskaan luopumassa.

Saatan päivitellä tähän talviautoilijan blogiin vielä jotain pienimuotoista talveen liittyvää, mutta siirryn pikkuhiljaa moottoriajoneuvojen sekakäyttäjäksi, koska moottoripyöräilykausi on periaatteessa jo alkanut. Voin sitten seuraavaan blogiin kirjoitella tuntemuksiani siitä, millaista on aloittaa prätkällä ajo pitkän tauon jälkeen ja millaista on pitkästä aikaa viimassa ajo kun olen tottunut Punton lämpöön.

Kiitos lukijoilleni mielenkiinnosta arkista ajoani ja korjauskertomuksiani kohtaan. Sivunäyttöjä ehti kertyä tälle blogille talven aikana 4500 kappaletta. Palataan asiaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti